Wednesday 11 March 2015

Dakwah Rasulullah SAW Periode Madinah

Ketika Nabi SAW dan sahabat-sahabatnya berhijrah ke Madinah, mereka diterima layaknya saudara oleh suku Aws dan Khazraj, yaitu dua suku yang mengundang Nabi ke Madinah. Disana Nabi diangkat oleh penduduk setempat sebagai pemimpin mereka. Dan dari sinilah penyebaran Islam mulai menemukan titik cerah.
Di Madinah, Nabi SAW pertama-tama meletakan dasar-dasar pembentukan suatu tatanan masyarakat baru yang kemudian menjadi embrio lahirnya negara Madinah. Dasar pertama yang dilakukan Nabi adalah mempersaudarakan individu-individu kaum Muhajirin dengan individu-individu dari golongan Anshor.
Sedangkan dasar kedua adalah membangun sarana pendukung, yakni masjid Nabawi. Selain berfungsi sebagai sarana ibadah secara berjamaah, masjid Nabawi juga berfungsi sebagai pusat kegiatan belajar-mengajar, bermusyawarah, melatih tentara, menyusun strategi perang, atau mengadili perkara-perkara yang timbul di masyarakat.[1] Dasar ketiga adalah membangun hubungan persaudaraan dengan pihak-pihak lain yang ada di Madinah.
Beberapa strategi yang dilakukan Rasulullah SAW ketika di Madinah :
Sosial
Rasulullah SAW berjaya menyusun dan menyusun stratifikasi sosial Arab dari stratifikasi negatif kepada positif. Kehidupan mereka menjadi aman dan tenteram. Persaudaraan antara Muhajirin dan Ansar sehingga masing-masing sanggup berkorban apa saja untuk kepentingan bersama. Kedudukan wanita dingkat sehingga mereka boleh menerima harta pusaka. Untuk merealisasikan matlamat ini, rasulullah mewujudkan institusi masjid. Ia berfungsi sebagai pusat ibadat khusus selain markas, sekolah, parlemen tempat ketenteraan dan kehakiman. Di madinah juga, Rasulullah SAW menyusun segala aktivitas harian. Bagi menjamin kehidupan yang harmoni dalam kalangan masyarakat di Madinah, Rasulullah SAW turut mengadakan perjanjian dengan golongan bukan Islam terutamanya kaum Yahudi. Dengan perjanjian ini Baginda SAW berjaya menyatupadukan seluruh penduduk Madinah tanpa mengira agama, bangsa atau kabilah.
Dakwah
Rasulullah SAW memberi perhatian serius kepada bidang dakwah. Setelah kedudukan Madinah stabil, Baginda SAW bertindak mengirim para pendakwah ke seluruh pelosok Semenanjung Tanah Arab dan negara-negara yang berjiran untuk mengajak mereka terhadap Islam. Baginda SAW sebagai guru telah memberi latihan intensif kepada pendakwah terutamanya dalam membaca ayat-ayat al-Qur’an supaya dapat diterima dan disebarkan dengan baik.
Seni bina
Titik permulaan seni bina Islam telah bermula dengan terdirinya masjid yang pertama di dalam Islam yaitu Masjid Quba'. Rasulullah SAW juga telah membina rumahnya sendiri di Madinah di atas sebidang tanah yang luasnya 100 hasta persegi. Baginda SAW juga turut terlibat secara langsung di dalam pengajian parit bagi membina kubu dalam pembinaan Khandak. Begitu juga, rasulullah SAW telah telibat dalam pembinaan Ka’bah apabila ia runtuh dilanda banjir.
Pendidikan
Rasulullah SAW telah mengambil inisiatif utama sehingga terbentuknya institusi pendidikan Islam dengan baik. Yang kemudian dari Madinah ilmu pengetahuan dan pendidikan disebarkan ke seluruh ceruk rantau wilayah Islam. Madinah mempunyai 9 buah sekolah (masjid)





[1] Masjid Nabawi ini didirikan diatas sebidang tanah milik Abu Ayyub al-Anshori.


No comments:

Post a Comment